tirsdag 8. desember 2009

Sydney

Naa gaar besoeket i Sydney mot slutten. Brukte loerdagen paa aa vandre rundt i Darling Harbour og Crockle Bay. Var paa Powerhouse Museum, men var ikkje heilt i humoer for aa laere om elektrisitetens betydning for samfunnets utvikling, saa ga opp ganske raskt. E jo grenser for kor interessent damplokomotivets historie er... Tok turen inn mot sentrum og fant byens shoppingstroek - let the games begin :P

Paa soendag var et paa Hyde Park Barracks museum og Justice & Police Museum. Spiste lunsj med utsikt over Operahuset, og gikk meg vill i Botanisk Hage. Godt eg hadde joggesko. Paa kvelden var eg paa julekonsert i Crockle Bay. De var veldig flinke, men klarte ikkje heilt aa ta 'Frosty the Snowman' og 'Walking in a Winterwonderland ' serioest.

Mandag var eg paa ein kjempebra utsilling av Fiona Foley paa Museum of Contemporary Art. Saa gikk turen til Museum of Syndey og til slutt Susannah Place Museum. Saa har laert masse!!! Har endelig forstaatt litt om hvorfor alt e saa nytt her. Syndey har fra gammelt av hatt et ganske daarlig rykte paa seg som ein veldig kskitten og kriminell by. Og det henge nok sammen med at av de foerste 1500 britene som kom her i 1788, saa var 600 fanger. Og de blei i begynnelsen bare sluppet fri og oppfordret til aa skaffe arbeid. Omraadet rundt havnen, kalt The Rocks, ble et omraade hvor det bodde mange fattige og hvor husene ikke var bygget for aa taale tiaar med vaer og vind. Saa rundt 1950-tallet begynte myndighetene aa gjoere det attraktivt for arbeidere aa flytte ut til bydelene, slik at buisness kunne overta sentrum. Og med det ble slitne arbeideklassehus byttet ut med skyskrapere. Og da harbour Bridge ble bygget ble flere gater i The Rocks gjevnet med jorden. Saa d forklare litt...

I dag tok eg turen til den beroemte Bondi Beach, og i maaraa ska eg legge meg i Hyde Park og lese 'Isprinsessen' av Camilla Lackberg... VELDIG spennende bok!!!

So long!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar